Stopnie

Zdobywanie stopni jest podstawą metodyki, mają na celu rozwijanie siebie.
W drużynie harcerskiej można zdobyć następujące stopnie



Ochotniczka/Młodzik 

Praca nad sobą
1. Staram się postępować zgodnie z Prawem Harcerskim.
2. W każdym widzę bliźniego. Dostrzegam potrzeby bliźnich, wyrażam to przez spełnianie dobrych uczynków.
3. Mam swoją ulubioną książkę. Korzystam z biblioteki.
4. Mam swoje hobby, zaprezentowałem je w zastępie, drużynie.

Życie rodzinne


1. Mam stały obowiązek domowy i wywiązuję się z niego.
2. Znam daty świąt rodzinnych (imieniny, urodziny, rocznice) i pamiętam o nich.
3. Dziele się z rodzicami moimi radościami i niepowodzeniami.

Zaradność życiowa

1. Noszę mundur zgodny z regulaminem obowiązującym w ZHP.
2. Zaoszczędziłam/em niedużą sumę pieniędzy i wydałam/em ją na zaplanowany wcześniej cel.
3. Znam okolice swego domu i szkoły. Wiem, gdzie jest przychodnia lekarska, apteka, poczta, posterunek policji, dworzec autobusowy i dworzec kolejowy. Potrafię wskazać drogę do tych miejsc.
4. Dbam o własny wygląd i czystość, utrzymuję porządek wokół siebie. Przyszyłam/em guzik, plakietkę do munduru.
5. Systematycznie uczestniczę w zajęciach ruchowych (np. gimnastyka, gra w piłkę, jazda na rowerze, aerobik, jazda na rolkach).
6. Dbam o higienę osobistą i zapobiegam przeziębieniom, odpowiednio się ubierając.

Wiedza harcerska

1. Wiem, kiedy powstał skauting, kto był jego twórcą oraz kto tworzył harcerstwo na ziemiach polskich. Wiem, czym wsławiły się Szare Szeregi.
2. Wiem, kto jest bohaterem mojej drużyny (szczepu).
3. Potrafię zachować się w kręgu i podczas ogniska. Znam zwyczaje i obrzędy mojego zastępu i drużyny.
4. Wiem, jak oznacza się funkcje pełnione w zastępie, drużynie, szczepie.
5. Znam podstawy musztry harcerskiej. Stanę w postawie zasadniczej i swobodnej, wykonam zwroty. Ustawię się na zbiórce, zachowam się w szyku i zamelduję się. Odpowiednio zachowam się podczas hymnu i wobec sztandaru.
6. Mam śpiewnik harcerski. Znam przynajmniej 5 piosenek harcerskich i pląsów

Techniki harcerskie

1. Umiem zaradzić w przypadku skaleczenia, otarcia nogi, zachłyśnięcia, niewielkiego oparzenia i stłuczenia, krwotoku z nosa, użądlenia przez pszczołę lub osę. Odpowiednio wykorzystuję dostępne środki opatrunkowe. Znam prawidłową temperaturę człowieka i potrafię ją zmierzyć. Znam numery telefonów pogotowia ratunkowego, policji, straży pożarnej oraz ogólnopolski numer alarmowy. Wiem, jak wezwać pomoc w nagłym wypadku.
2. Uczestniczyłam/em w grze terenowej. Wyznaczyłam/łem strony świata za pomocą słońca, przedmiotów terenowych i busoli. Dotarłam/em do wyznaczonego miejsca po znakach patrolowych.
3. Uczestniczyłam/em w wycieczce, przygotowałam/em swój ekwipunek wycieczkowy, odpowiedni do warunków atmosferycznych i terenowych. Potrafię bezpiecznie poruszać się po drodze (samodzielnie i w grupie).
4. Rozstawiłam/em namiot turystyczny, ułożyłam/em i rozpaliłam/em bezpiecznie ognisko. Znam trzy węzły.
5. Byłam/em z zastępem lub drużyną na wycieczce w lesie. Umiem się w nim zachować. Rozpoznałam/em po sylwetce i liściach 5 drzew.
6. Zaopiekowałam/em się zwierzęciem lub rośliną.
7. Znam co najmniej dwa sposoby szyfrowania wiadomości.

Postawa obywatelska

1. Znam historię godła i barw narodowych. Wiem, co oznaczają i potrafię się wobec nich zachować. Zaśpiewam hymn państwowy.
2. Odszukam na mapie Polski miejsca, które dotąd odwiedziłem lub chciałbym odwiedzić.
3. Wyrobiłem w sobie pożyteczne domowe nawyki ekologiczne.

W okresie próby uczestniczyłam/em w realizacji co najmniej dwóch zadań zespołowych zastępu. Zdobyłam/em w czasie próby przynajmniej dwie sprawności.



'

Tropicielka/Wywiadowca


Praca nad sobą
1.Dokonałam/em wyboru punktu Prawa Harcerskiego, nad którym chciałabym/chciałbym szczególnie mocno popracować.
2. Analizuję swoje postepowanie. Robię rachunek dobrych i złych uczynków.
3.Ukończyłam em próbę silnej woli, np. przez tydzień zrezygnowałam/em ze słodyczy, oglądania telewizji, gier komputerowych.

Życie rodzinne
4.Przygotowałam/em potrawę dla domowników lub uczestniczyłam/em w przygotowaniach świąt rodzinnych.
5.Znam historię swojej rodziny.
6.Pogłębiam więź łączącą mnie z rodziną.

Zaradność życiowa
1.Poprawiłam wyniki w grach na spostrzegawczość.
2.Uczestniczyłam/em w akcji zarobkowej.
3.Wiem, jakie zmiany rozwojowe zachodzą u dziewcząt/chłopców w moim wieku. Staram się poznać potrzeby i możliwości swojego organizmu.
4.Znam zasady dobrego wychowania, potrafię ubrać się odpowiednio do sytuacji.
5.Znam szkodliwe skutki palenia papierosów, picia alkoholu i zażywania narkotyków.
6.Regularnie uprawiam wybraną dziedzinę sportu lub aktywności ruchowej. Poprawiłam/em swoje osiągnięcia.
7.Systematycznie uczę się języka obcego.
8.Skorzystałam/em z informacji PKS, PKP, uzyskałam/em potrzebny numer telefoniczny i znalazłam/em potrzebną informację w Internecie.

Wiedza harcerska

9.Znam najważniejsze wydarzenia z dziejów harcerstwa. Potrafię wskazać kilka postaci zasłużonych dla ruchu harcerskiego.
10.Wiem jak powstała tradycja Dnia Myśli Braterskiej.
11.Wiem co oznaczają skróty WOSM i WAGGGS, wyjaśnię dlaczego harcerki noszą na mundurze plakietkę WAGGGS, a harcerze plakietkę WOSM.
12.Znam historię swojej drużyny (szczepu) oraz bohatera drużyny (szczepu). Wiem jakie cechy bohatera drużyny (szczepu) warto naśladować.
13.Wiem, kto jest bohaterem mojego hufca i mojej chorągwi.
14.Znam symbolikę plakietki hufca; zaczęłam ją zdobywać.
15.Wiem jakie sznury noszą instruktorzy komendy hufca, komendy chorągwi, Głównej Kwatery i Przewodniczący ZHP.
16.Przeczytałam/em minimum dwie książki o tematyce harcerskiej.

Techniki harcerskie

17.Znam skład apteczki drużyny i wiem, jak zastosować znajdujące się w niej środki. Potrafię udzielić pierwszej pomocy w przypadku krwotoku, stłuczenia, oparzenia, odmrożenia, skręcenia stawu, złamania kończyny, ciała obcego w oku, omdlenia, udaru słonecznego. Pełniłam/em służbę samarytańską np. na wycieczce, biwaku, festynie.
18.Wyznaczyłam/em azymuty w terenie. Wykonałam/em szkic drogi, zaznaczając azymuty, charakterystyczne obiekty i odległości. Posługując się busolą i mapą dotarłam/em do wyznaczonego miejsca. Wyznaczyłam/em w nocy kierunek północny. Prawidłowo oceniłam/em „na oko” odległość w terenie, długość przebytej drogi oraz czas marszu. W pomiarach wykorzystałam/em wymiary swojego ciała, np. wzrost, rozpiętość ramion i długość stopy.
19.Znam oznakowanie szlaków turystycznych oraz zasady poruszania się po nich. Przeszłam/przeszedłem oznaczonym szlakiem.
20.Uczestniczyłam/em w rozstawianiu obozu. Zbudowałam/em proste urządzenie obozowe lub wykonałam/em element zdobnictwa obozowego.
21. Znam osiem węzłów, wykorzystałam/em je w praktyce (np. przy budowie urządzeń, w zdobnictwie obozowym lub podczas wędrówki).
22.Przygotowałam posiłek dla zastępu na kuchni polowej.
23.Nadałam/em i odebrałam/em wiadomość przekazaną alfabetem Morse`a.
24.Odnalazłam/em w środowisku naturalnym 5 roślin chronionych.
25.Obserwowałam/em wybrane zwierzę i opowiedziałam/em innym (w zastępie, w drużynie, w klasie) o swoich spostrzeżeniach.
26.Wykonałam/em pożyteczną pracę na rzecz przyrody.

Postawa obywatelska

27.Znam obszar swojej gminy/ dzielnicy i wiem, gdzie jest siedziba jej urzędu .Sprawnie posługuję się planem lub mapą swojej okolicy, na jej podstawie dotrę we wskazane miejsce.
28.Znam daty świąt narodowych, wiem jakie wydarzenia te święta upamiętniają. Przygotuję z zastępem zbiórkę z okazji jednego z nich.
29.Potrafię wskazać na mapie krainy geograficzne Polski.
30.Wiem, kto jest protektorem ZHP.
31.Znam flagę Uni Europejskiej. Potrafię wymienić kilka państw, które należą do Uni Europejskiej.

W okresie próby uczestniczyłam/em w realizacji co najmniej dwóch zadań zespołowych i jednym biwaku.
Zdobyłam/em w czasie trwania próby przynajmniej trzy sprawności, w tym jedną dwugwiazdkową.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz